Onze zorg

We doen het samen

We doen het samen

Wij werken altijd vanuit de driehoek: een nauwe samenwerking tussen de client, de ouder/verzorger van het kind en de zorgmedewerker. Wij geloven dat alleen dan het kind zich optimaal kan ontwikkelen. In overleg met de ouders stellen we voor elk kind een op maat gemaakt zorgplan op. Hierin staan de te behalen doelen voor de komende periode. Tweewekelijks heeft de mentor contact met de ouders hoe het gaat met het kind zowel op de groep als in de thuissituatie.

 

 

Behandeling

Bij Raeger maken we gebruik van verschillende behandelmethodes. We kijken hierbij altijd naar het individuele kind en stellen ons de vraag wat het kind nodig heeft?

 

 

Uw kind centraal

We werken altijd vanuit de motivatie van het kind en leren spelenderwijs zo veel mogelijk vaardigheden aan op het gebied van taal, spel en gedrag. Wat is op dit moment voor het kind belangrijk en past goed bij het ontwikkelingsniveau en de behoeftes van het kind? Om zo goed mogelijk op de motivatie van het kind in te spelen, kijken we naar wat de interesses zijn. Is een kind verzot op dino’s of autootjes? Dan zullen die veel terugkomen bij het spelenderwijs leren van verschillende vaardigheden.

Leren in kleine stapjes

Bij kinderen met autisme die bij Raeger in zorg zijn, werkt het leren in kleine stapjes het beste. Het leren aantrekken van een jas wordt dan bijvoorbeeld in vijf verschillende stappen opgedeeld, van de jas van de kapstok pakken, tot aan het dichtdoen van de rits.

Bij het aanleren van deze vaardigheden wordt hulp aangeboden door de zorgmedewerkers, totdat het kind de handeling zelfstandig kan. Pas als de voorafgaande vaardigheden wordt beheerst, leert het kind de volgende stap.

Individuele leerdoelen

Gedurende de dag wordt er op de groep met elk kind aan verschillende individuele leerdoelen gewerkt. Individuele leerdoelen liggen vaak op het gebied van zelfredzaamheid, zoals handen wassen, jas aantrekken of veters strikken. Ook het leren communiceren en het spelen met materialen en andere kinderen, zijn doelen waaraan wordt gewerkt. Afhankelijk van het ontwikkelingsniveau van het kind, wordt er ook aan schoolse vaardigheden gewerkt. Hierbij kunt u denken aan het vragen om hulp, het op de beurt wachten en het zelfstandig werken aan een taak.

De leerdoelen veranderen mee met de leeftijd en het ontwikkelingsniveau van het kind. Als de kinderen wat verder zijn, leren ze meer vaardigheden die gericht zijn op huishoudelijke taken en persoonlijke hygiëne.

Wilt u meer lezen over de verschillende behandelmethodes waar we bij Raeger mee werken? Zie behandelmethodes.

Ontwikkeldomeinen

Bij Raeger werken we met onze cliënten aan doelen die een positieve verandering in het leven van de cliënt geven. De kwaliteit van leven van de cliënt staat centraal. Dit betekent in de behandeling dat elk doel sociaal relevant moet zijn.

Autonomie/zelfredzaamheid

Door de autonomie van het kind te stimuleren en de zelfredzaamheid te vergroten ervaren kinderen een betere levenskwaliteit. Het maken van eigen keuzes in het leven, zorgen voor zichzelf en zo min mogelijk afhankelijk zijn van anderen is iets wat voor iedereen belangrijk is en het zelfvertrouwen aanzienlijk vergroot.

 

Communicatie

Een belangrijke voorwaarde om zo veel als mogelijk zelfredzaam te worden, is het in staat zijn tot enige vorm van communicatie. Daaraan besteden we bij Raeger dan ook veel aandacht. Ook hierbij gaan we altijd uit van de behoefte en motivatie van het individuele kind. Zodra kinderen merken dat communiceren hen iets oplevert, wordt de motivatie automatisch groter.

Communicatie hoeft niet altijd verbaal te zijn. Sommige kinderen willen of kunnen simpelweg niet spreken. Voor hen zijn er andere mogelijkheden ontwikkeld waarmee we aan de slag gaan. Wanneer het een kind steeds beter lukt om te communiceren zal de kwaliteit van leven verbeteren en heeft dit ook positief effect op het gezin waar client onderdeel van is en hun omgeving.

 

Structuur en voorspelbaarheid

Structuur en voorspelbaarheid zijn belangrijk voor onze cliënten en helpen om stress te verminderen en daardoor tot meer ontwikkeling te komen. Op de groep wordt gewerkt met een gestructureerd dagprogramma, waarbij zowel uitdaging als ontspanning worden afgewisseld. Het deelnemen aan (groeps-)activiteiten, maken van overgangen en hoe om te gaan met veranderingen wordt op de groep geoefend.

 

Zindelijkheid

Zindelijk worden is een belangrijke stap in de ontwikkeling van een kind. Zindelijk zijn is meer dan enkel de toiletgang. Kunnen aangeven dat je naar de wc moet valt hier bijvoorbeeld ook onder. Voor kinderen die hierbij hulp nodig hebben geven wij zindelijkheidstraining.

Behandelgroepen

 

Bij Raeger werken we in behandelgroepen. Elke behandelgroep heeft maximaal zes kinderen die qua leeftijd en ontwikkelingsniveau bij elkaar passen. Op elke behandelgroep werken twee gedragsdeskundigen die verantwoordelijk zijn voor de ontwikkeling van drie kinderen uit zijn of haar groep.

Het werken in groepsvorm heeft als voordeel dat de sociaal-communicatieve vaardigheden van de kinderen ontwikkeld kunnen worden, binnen een veilige en duidelijke omgeving

Dagprogramma op de groep

Een dag bij Raeger is van 8:30 tot 15:30 uur. Aan het begin van de dag wordt het dagprogramma met de kinderen gedeeld. Een dagprogramma bij Raeger kan er als volgt uitzien:

  • kringmoment
  • leermoment
  • fruitmoment
  • speelmoment (binnen of buiten)
  • lunchen
  • groepsactiviteiten zoals sport, knutselen of muziek  (binnen of buiten)
  • snoezelen
  • leermoment
  • dagafsluiting

 



 

 

 

 

 

 

 

Medisch team